28 aprilie 2012
Imaturul își declamă imaturitatea
Prima declarație a Imaturului Desemnat nu
putea evita imaturitatea cea mai selectă. Imediat după desemnare, Ponta a fost
pus în situația de a spune ceva. Primul bilanț verbal al Premierului Desemnat
Ponta vestește nepriceperea. În vreme ce Președintele Băsescu a înțeles imediat
că trebuie să trimită un mesaj de siguranță spre piețe, Imaturul desmenat a ales
cîteva remarci tocmai potrivite pentru o festivitate de premiere școlară.
Ponta era dator să schițeze o promisiune
încurajatoare pentru piețe și să anunțe, în liniile cele mai generale, intenții
de politică economică pozitivă. Accentul trebuia să vină reflex și să ateste o minimă
vocație profesională. În locul acestei poziționări de om politic matur a venit,
însă, o poezioară fără conținut. E doar începutul.
27 aprilie 2012
Imaturul încoronat -
modernizarea detronată
Cum s-a ales România
cu un premier de imaturitate deplină? Înainte de orice, nu prin alegeri ci
printr-o suită de manevre parlamentare perfect legale dar animate de o alianță
care a adus la un loc nevoia maladivă de putere a USL și deșeurile politice
importate de PDL. Diferența e importantă.
În 20 de ani de
exercițiu repetat, alegătorii români au acumulat un discernămînt care i-ar fi
ferit, cu sigurnață, de o asemenea eroare. În aceiași 20 de ani, sistemul
politic a rămas, însă, pe loc. Relațiile între partide și relațiile din partide
au reluat și dezvoltat una și aceași formulă care împinge în instituții și
partide un proletariat inept, lacom și viclean. Armata incompetenților șireți
secretați de centrele de putere locală e un dezastru dar un dezastru stabil.
Această realitate nu poate fi îndepărtată înainte de a fi înțeleasă. Și nici
măcar atunci succesul nu e sigur. În esență, mecanismul care dă formă și personal
Partidelor și Parlamentului e reflectarea directă a realității istorice
românești: o societate care fucționează în parametri feudali dar trebuie să se
exprime în cadre democratice. Problema e rezultatul unui fals fundamental care
a făcut din România moștenitoarea prezumtivă a unei revoluții care n-a avut
loc. În aceste condiții, un sistem controlat la toate nivelele de zgura
îmbogățită a fostului partid comunist dă media națională a noului politician: o
persoană prost educată, cu formidabile reflexe de conservare și înhăitare, un
oportunist fără limite care va refuza din instinct orice aplicare la interesul
public și își va croi o carieră fulegrătoare canibalizînd resursele statului.
Raporturile istorice în care România a învățat să se pretindă modernă vor fi
greu de răsturnat, în epurării pe care numai o revoluție reală o putea aduce.
Evident, nu putem face, acum, o revoluție dar, la fel de evident, vom plăti în
contul acestei absențe cea mai mare datorie care apasă România, fără termen
final și eșalonare favorabilă. Discuția pare deplasată dar numai o punere în
termeni gravi poate răspunde fiasco-ului care a adus la putere un imatur
ofensiv ca Ponta și o trupă de demagogi infernali de tip USL. A se pregăti
nervii, exporta copiii și coase buzunarele, în întîmpinarea unui personaj de
talia monstruosului Liviu Dragnea, satrapul rece de Teleorman.
Traian Băsescu e
primul politican român care a înțeles perfect starea de fapt dictată de
raporturile istorice vicioase pe care stă politica românească și a intervenit
pentru a limita alunecarea cu mijloacele limitate ale democrației. PDL nu l-a
urmat pînă la capăt, pentru că partidul e, în suficientă măsură, parte a
sistemului de partide analoge dezvoltate de raporturile economice și istorice
fundamentale ale țării. Însă PDL poate continua, înarmat cu informația
furnizată de acest proaspăt și masiv succes.
Carotarea
Guvernului Ungureanu redeschide discuția și dă o șansă reală de redresare. O
politică de cadre cît de cît decentă și un refuz răbdător al politicii pe
termen scurt sînt necesare. Din nou, idealismul nu poate ține loc de acțiune.
Realitatea politică, admistrativă și electorală a României e condiționată masiv
de resurse: de bani, de controlul instituțiilor locale și de rețelele de
influență. Poate fi altfel? Nu, pentru că politica nu e nicăieri altfel. Cadrul
e peste tot dat de relații șu resurse dar, în cazul României, valorile care
animă sistemul vin din altă epocă și blochează evoluția spre o nouă epocă. În
ciuda tinereții și a vocabularului, Victor Ponta e produsul unei alianțe
naționale care mimează viitorul și consolidează trecutul.
Însă Ponta e, pînă
la urmă, direcționat de o forță mult mai puternică: propria imaturitate. Primul
Ministru desemnat e desmenat tocmai pentru că nu înțelege jocul în care a
intrat. Lăcomia dă viteza de reacție dar eroarea lui Ponta e definită, de fapt,
de ignoranță. Ceea ce n-o face mai puțin periculoasă. Un Ponta agățat de
funcție fără argumente și capacitate de lucru va impune o pauză nefastă în
ultimii ani de rezsitență și regenerare alimentați cu eforturi supraumane de
Președintele Băsescu. Asta va fi problema românilor, deși inițial asta era doar
problema lui Ponta. Imaturitatea nu îi permite Premierului desemant să
înțeleagă că e eroul și victima unui episod foarte rău gîndit care își va
distruge titularul. Dar discuția în jurul lui Ponta desemantul și, nu peste
mult timp, rejectatul nu trebuie amplificată excesiv. În definitiv, discuția
esențială privește PDL și capacitatea de inovație a singurului partid de la
care pot porni lucrurile ce ne vor separa de tradiția toxică în care ne
învîrtim. Mihai Răzvan Ungureanu, proaspătul ex-Prim Ministru martirizat
prostește de Ponta, e un capital deschis iar lecția dezgustătoare venită de la
mutanții importați nesăbuit în partid cere despărțirea PDL de metodele și
persoanjele tradiționale.
USL - primul pas
spre anarhie
Rezultatul Moțiunii de Cenzură: dezordinea instalată.
După succesul Moțiunii care a îndepărtat Guvernul Ungureanu, planificarea politică
USL e un pericol imediat pentru societatea românească. Ponta , Antonescu și
Voiculescu nu au idei politice propriu zise, fie ele și idei socialiste. Locul
valorilor care dau profilul administrativ al unei guvernări a fost luat de un
asalt care urmărește preluarea puterii cu orice preț. Acest amestec de zgomot,
presiune și propagandă a făcut posibilă o mutare politică nebunească. Calea
aleasă de USL e legală dar legalitatea închiriată de agitatori poate produce anarhie.
Bilanțul impus de USL arată în
felul următor: un guvern distrus în fașă, după două luni de viață, și o criză
politică majoră dăruită societății cu doar o lună înainte de alegeri. Semnalul
trimis în toate zările e clar: nu ne pasă de nimeni și de nimic! În acest caz,
nimeni și nimic înseamnă o societate care a primit porunci de robotă pentru
următoarele luni. Astfel, alegătorii vor trebui să adune cioburile, să
recompună o imagine credibilă în fața observatorilor și piețelor din afara
țării și să alerge la urne în baza unui calendar imprevizibil. Cu alte cuvinte,
USL presupune în mod automat un electorat docil, o masă de executanți care nu-și
dorește altceva decît confirmarea dorințelor nocturne ale USL și înălțarea la
putere a triumviratului Ponta, Antonescu, Voiculescu.
Întrebarea care rămîne în urma
isprăvii conjugate mari oameni de stat USL - mari caractere ex-PDL e limpede:
de ce a fost demis Guvernul Ungureanu? Pentru ce greșeală anume a fost curmată
viața unui guvern condus de un politician atipic și popular? Nimeni nu poate susține
că anihilarea Guvernului Ungureanu corespunde unui curent de mase. Nimeni nu
poate reproșa în mod serios unui Guvern că nu a schimbat mersul lumii în 80 de zile.
Și atunci? Rămîne setea de posesie a patrioților USL. Acest impuls agresiv nu
poate da o direcție de guvernare și nu trebuie să fixeze cursul vieții publice.
Deocamdată, o face, silind România la retragere, încordare și confuzie.
Brutalitatea tembelă a USL e partea cea mai importantă a unei operații inutile
pentru societate și perfect convenabilă pentru setoșii Ponta, Antonescu și Voiculescu.
Dar nu singura. Potlogăria a fost posibilă cu ajutorul Departamentului Resurse
Subumane din PDL. Acest grupuscul se compune din două subspecii care își arborează
mediocritatea pe două direcții: muții la
adăpat și retorii la scuipat. Muții sînt formal parlamentari și practic anonimi
incapabili de gînduri articulate. Cazați în funcții, scutiți de efort și liberi
la trafic, acești impostori fără anvergură fac un singur lucru: se orientează magnetic în
direcția care le promite conservarea funcției și venitului. A doua specie, retorii
scuipători sînt, dimpotrivă, activi și vizibili. Cei mai mulți au darul analizei
polemice pe timp de pace și capacitatea revelației în vremuri grele. Dl.
Croitoru , de pildă, s-a întors acasă, în PSD, după ce a fost străpuns de o
revelație, chiar în timpul dezbaterii Moțiunii. Fauna migratoare care a plecat
spre puțul cel mai apropiat e rezultatul unei politici de cadre commode: dacă
se vinde, ia-l! PDL are, acum șansa și obligația de a arunca peste bord
obișnuințele feudale.
Ponta curajos la adăpost
Nu. Victor Ponta a aflat, pur și simplu, că Moțiunea nu va trece. Guvernul Ungureanu va rămîne la post și Victor Ponta la adăpost. În aceste condiții, Ponta își poate striga, mai departe, curajul. Știre veche: imaturitatea continuă!
Abonați-vă la:
Postări (Atom)