Dreapta de nișă
Multă lume se va
mira sau se va încrunta în fața propunerii care spune că soluția politică de
viitor e naționalismul.
După admiterea în
UE (2007), toate problemele României, fie ele interne, fie externe, au devenit
naționale. Altfel spus, linia care despărțea ce facem acasă de ce se întîmplă
în jur a dispărut. Ar trebui înțeles că admiterea în UE a modificat radical
înțelesul ideii de interes național care cuprinde, acum, atît decizii locale
cît și decizii externe aplicabile local. În consecință, primul efect al
integrării europene a fost redefinirea conceptului de națiune – extins, acum, la
probleme care pun în același coș realități interne și realități externe favorabile
sau nefavorabile. Tocmai această modificare a scos din joc naționalismul
provincial al anilor precedenți și a așezat în loc necesitatea unei noi politici
naționale, mai bine zis un naționalism integrat care pregătește și
administrează societatea românească pentru competiția în care a intrat.
Așa cum arată lucrurile acum, această necesitate e înțeleasă de prea puțini
politicieni de vîrf. Tema a fost descrisă și analizată, de pildă, în
discursurile lui Traian Băsescu și Theodor Stolojan. În planul politicii
generale, ne aflăm, însă, în fața unei neînțelegeri serioase care ilustrează o
miopie de sistem.
Partide politice,
mișcări și organizații civice par să fi redescoperit tentația politicii de nișă,
într-un moment în care politica națională e o necesitate. Sîntem din nou în
fața acelei supersității politice care spune că există partide și mișcări
urbane care curtează un electorat sofisticat și partide și mișcări rurale care
exploatează un electorat înapoiat. Problema e că această disociere e foarte
ușor de provocat sau pus în practică, din momentul în care un partid sau o
mișcare se declară, exasperat de mersul politicii, promotorul unui grup și al
unei agende de grup. De pildă, partidul educaților versus partidul depășiților
sau partidul europenilor versus partidul înapoiaților. Problema e cu atît mai
acută cu cît orice mișcare de acest gen va împinge automat partidul rival în
celălalt colț al ringului. Astfel, o proclamație de fidelitate febrilă, în
numele înnoirii, față de electoratul sofisticat al multinaționalelor,
ONG-urilor și al altor etichete elitare, va fi urmată de replierea adversarului
în zona agrară, a muncii aspre și a altor etichete strămoșești.
Împreună, aceste
două direcții de nișe vor reuși să facă zob orice platformă comună și să
compromită conceptul de interes național în varianta care își merită numele.
Pericolul
privește, în primul rînd dreapta. La stînga, lucrurile sînt demult clare. De 25
de ani, în variantele sale succesive, socialiștii conduși de Iliescu, Năstase
sau Ponta, au optat fără echivoc pentru politica de nișe, pe direcția bugetari
- asistați. Socialiștii își pun problema interesului național și a politicii
naționale în context european strict declarativ. Singura încercare de a formula
o politică națională integrată a venit de la dreapta și, din acest, punct de
vedere, singurul partid cu acoperire națională (urban- rural) a fost PDL, în
varianta 2004-2009.
Lecția n-a fost bine înțeleasă. Reambalarea dreptei ca forță politică
atașată strict lumii urbane e o eroare care poate produce, desigur, cîștiguri
electorale pe termen scurt dar amînă rezolvarea problemelor naționale și, prin
asta, se alătură neputinței politice generale. După un mini tur de forță
apaludat în presă și supraestimat de proprii susținători, dreapta elitară va
sfîrși prin a cimenta resemnarea generală în fața politicii de orice fel.
Fuga spre cea mai
parfumată și comodă felie de electorat e un semn de politică restrînsă la
mișcări tactice și indiferentă la strategia pe termen lung. Acest gen de
acțiune se transformă în presiune asupra propriului electorat care va învăța
rapid că e partea cea mai importantă a unei societăți în care restul e
secundar. De aici, consolidarea snobismului, autismul social și blocarea
unificării politice în interiorul națiunii. Pe această cale o națiune politică divizată
va permanentiza sciziunea urban-rural, reîntorcîndu-se astfel la o fractură pe
care o cultivă încă din secolul XIX. În acest fel, sistemul politic va rata
modernizarea pe care o cere statului și societății, devenind primul agent al
unei Românii incompatibilă cu realitatea ei eruopeană.